Wetteren wordt pilootgemeente in Vlaams project ter ondersteuning van kansarme jongeren

Wetteren wordt, samen met 6 andere gemeenten, pilootgemeente van een nieuw Vlaams project ter ondersteuning van minder kansrijke jongeren.

Voor dit project, dat uitgaat van het ISB (Instituut voor Sportbeheer), ontvangt de gemeente een subsidie van 4000 EUR.

De bedoeling is om minder kansrijke jongeren, die af en toe voor overlast zorgen in het sport- en recreatiedomein “De Warande”, actief te betrekken bij het sportbeleid van de gemeente.

“Via het ISB-project willen we die jongeren een zinvolle tijdsbesteding geven.”, aldus schepen Katrien Claus. “ Wij zijn ervan overtuigd dat deze aanpak op termijn een veel beter resultaat oplevert dan een voortdurend repressief en vermanend optreden.”

“Uit een rondvraag bij die jongerengroep, die ik voor een groot deel zelf ken uit mijn werkomgeving in het onderwijs, bleek dat de jongeren hiervoor zelf vragende partij zijn. Op hun vraag zal er voetbal- en boksinitiatie gegeven worden. Ik ben er mij van bewust dat boksen bij sommige mensen de wenkbrauwen doet fronsen, maar als sportleerkracht. heb ik de gevechtssporten leren appreciëren als sporten die in grote mate bijdragen tot de ontwikkeling van zelfvertrouwen, doorzettingsvermogen en discipline, moed en vooral zelfbeheersing. Bovendien zullen zij begeleid worden door een professionele lesgever.

Bedoeling is dat de resultaten tussentijds geëvalueerd worden. Als de eindevaluatie positief is, zal het intiatief uitgebreid worden naar alle Vlaamse gemeenten.

Wij beschouwen dit project in de Warande als een eerste stap naar echte buurtsportwerking. Wij hopen immers om in de toekomst ook buurtsportprojecten te organiseren in andere Wetterse wijken en voor andere bevolkingsgroepen. Uiteraard zal de invulling ervan afhankelijk zijn van de doelgroep.

Beluister hieronder het interview van Radio Babs met schepen Katrien Claus over dit project

0 Reacties
Geplaatst op 27/3/2017